HET AVONTUUR VAN HET AUTOMATISEREN

Kinderen willen van nature graag leren en ontdekken en dat is dan ook één groot avontuur. Maar een beetje houvast daarbij is fijn. Het leren moet wel een doel hebben. We willen weten waar we met zijn allen naar toe werken. Zo werken we ook met het automatiseren heel gericht aan doelen die we zichtbaar in de klas hebben hangen. Binnen een afgesproken periode werken de kinderen dagelijks
1 minuut aan een vooraf bepaalde rekendoel. Op dag 1 worden alle gemaakte sommen bij elkaar opgeteld en de klas bedenkt hoeveel sommen er aan het eind van een periode kan worden gemaakt. Er wordt zelf een superdoel bedacht, voor als het eerste doel behaald is. Kunnen we nog meer uit ons zelf halen? Groep 7/8 haalde bijvoorbeeld het rekendoel al in de één na laatste week voor de kerstvakantie. Maar zou het superdoel ook behaald kunnen worden? Zoals u op het formulier op onderstaande foto kunt zien hadden de kinderen op donderdag even een klein dipje, maar ze wisten zich uitstekend te herpakken. Op de allerlaatste schooldag van 2017 wisten de kinderen namelijk het superdoel te behalen! En dat was wel een lolly waard. Niet dat we de kinderen elke keer belonen met snoep hoor, maar het was voor de juf wel een mooie manier om van al het Sint Maarten snoep af te komen.