Groep 1a/2a

Leerkrachten:
Rachel Boonstoppel-Stralendorff (r.stralendorff@nijegaast.nl)
Riemke Deinum-Tuinier (r.tuinier@nijegaast.nl)

Informatie:

Informatieboekje onderbouw 2019-2020

Kleuternieuws januari 2020

We zijn alweer gestart in het nieuwe jaar 2020.

Voor de jaarwisseling hebben we gewerkt aan het thema ‘De keuken’. Wat hoort er in de keuken? Welke apparaten zijn er? Wat hebben we nodig?
We hebben een koelkast en een oven gemaakt, waarmee we ook konden spelen in de huishoek. In de oven zat zelfs een ‘echt’ verwarmingselement en een rooster! Aan de buitenkant zaten knoppen waarmee we de temperatuur en de tijd in konden stellen. Heerlijke taarten hebben we al gebakken!
Verder hebben we o.a. van brooddeeg speelkoekjes gemaakt. We zouden ze bijna wel op willen eten, zo lekker zagen ze eruit!

Natuurlijk hebben de kinderen thuis ook goed gekeken hoe hun eigen keuken eruit zag! Hier hebben ze een foto van gemaakt en op school hebben ze er in de kring over verteld.
Ondertussen was onze hond er ook nog steeds, dus die moest ook nog worden verzorgd. Zo vlechten we het ene thema naadloos in het andere.

Natuurlijk hebben we ook een prachtig Sinterklaasfeest gehad (Sinterklaas kwam met de brandweerauto op school, omdat er een piet op het dak zat!). Het jaar hebben we afgesloten met een fijne kerstviering, samen met de Cocon.

Na de kerstvakantie zijn we  weer fris en fruitig gestart met een nieuw thema: De brandweer!
Altijd handig om een kazerne op school te hebben, na al dat vuurwerk etc.
Komende week gaan we op excursie naar de brandweer en richten we in de klas onze kazerne verder in. We maken invulformulieren voor de brandmelding, er komt nog een (bijna) echte brandweerauto etc.

We hebben er weer zin in! U ook? Kom gerust eens bij ons kijken!
Dinsdag 28 januari hebben we opendag. Welkom!

Tot de volgende kleuternieuws!

Kleuternieuws oktober 2019!

De eerste periode is alweer voorbij in onze twee nieuwe kleutergroepen.

Na de groepsvormende Gouden Weken, waarin het fundament gelegd wordt voor het verdere schooljaar, zijn we gestart met het thema ‘De hond’. Op een maandagochtend kwam juf Miranda in de klas met een hele lieve puppy die zomaar los op het plein liep… dat kon natuurlijk niet! Misschien konden wij er even voor zorgen? Natuurlijk! Maar van wie zou die hond nou zijn? Om daar achter te komen zijn we op excursie naar de dierenarts geweest. Misschien had hij een chip? Maar nee, helaas geen chip. Na een algehele APK en een nieuwe chip hebben we de hond maar weer meegenomen en heeft de hond heeft een heerlijk plekje in de huishoek gekregen.
Maar ze moest ook nog worden verzorgd! Wat hadden we hiervoor nodig? De kinderen gingen helemaal los met ideeën, prachtig om te zien! We zijn begonnen met het maken van brokjes en een bench. De kinderen hebben zelf bedacht hoe je dat kunt maken. Die brokjes zitten natuurlijk in een zak dus die hebben we ook gemaakt. Wat staat er op zo’n zak? Welke woordjes kunnen we zelf typen op de computer?
Sommige kinderen nemen van thuis ook wat spullen mee, zoals brokjes, poepzakjes, een lege brokjeszak, etc.

In de andere kleutergroep ontstond het probleem ‘plassen’: waar plast een hond eigenlijk? Tegen een boom natuurlijk. Of op het gras. Dus in die klas kwam gras en een boom. Ondertussen zijn we natuurlijk ook met rekenen bezig: de takken van de boom werden gemaakt van wc-rolletjes. Hoeveel passen er achter elkaar aan het touwtje? Hoe lang wordt de tak? Ook moest er wel een hondenhok gemaakt worden, want het was steeds zulk guur weer!

Uiteindelijk werd de hond steeds ouder en begon hij zich te vervelen. Hij zette de hele klas op de kop en ‘plaste en poepte’ overal! Dat kon natuurlijk niet, de hond moest ‘opgevoed’ worden. Daarom zijn we ook nog naar de hondenschool op excursie geweest. Hier mochten we met onze eigen ‘honden’ een parcours oefenen!
Het was weer een prachtig en vooral leerzaam thema!

Zoals u leest, werken we veel vanuit het kind. Er is een „probleem‟, hoe lossen we dit op? Hierdoor zijn ze meer gemotiveerd en leren ze dus meer! Ze leren door te spelen en zelf te ontdekken. We kiezen thema’s die dichtbij de belevingswereld van de kinderen staan. Kleine thema’s, zoals de kat, de auto, de slaapkamer, de supermarkt, etc.

We starten dan eerst met het activeren van de voorkennis, wat weten we al? Natuurlijk komt dan ook de vraag: wat willen we nog weten? De kinderen worden hierdoor gestimuleerd creatief te denken. Als leerkracht sturen we dit, door de juiste vragen te stellen, wel een bepaalde richting op. Er zijn 4 plekken waar kinderen leren: de werkplaats, tijdens spel, het gesprek en losse activiteiten. De werkplaats hoeft niet een fysieke ruimte te zijn. Het is de plek waar we werken aan het thema, aan het oplossen van het probleem. Hier is ruimte voor ontwerpend leren (hoe ziet het eruit, wat heb je nodig om, …). We werken dus vaker aan een groepswerk in plaats van veel losse werkjes. We werken meer procesgericht dan productgericht.