Uitvinden in groep 1/2!

Uitvinden!


Sinds vorige week werken we in de groep aan het thema ‘Uitvinden’. Pompom heeft namelijk bedacht dat hij uitvinder wil worden. Daarmee hoopt hij net zo handig en slim te worden als zijn grote buurjongen Tim. Pompom droomt van een uitvinding waarmee hij kan vliegen. Iets wat sneller vliegt dan Zoem en verder dan oma’s tuin: zijn eigen turbovliegtuig! Hij hoopt dat de kinderen hem daarbij willen helpen. Samen met Pompom maken de kinderen een ontwerp voor het turbovliegtuig. Bent u handig in het vouwen van vliegtuigjes en vindt u het leuk om de kinderen hierbij te helpen?!

Wat doen we in de groep?

  • We leren hoe we materialen aan elkaar vast kunnen maken, door bijvoorbeeld te verbinden met touw, tape en door te knopen.
  • We vinden uit hoe je een stevige hut kunt bouwen door materialen te verbinden. Vorige week bouwden we er allemaal één in de bouwhoek.
  • We ontdekten in de gymles dat je spullen kunt verplaatsen door te duwen, trekken, slepen, heffen en hijsen.
  • We ontdekken dat als je ergens omheen of overheen wilt kijken, je dit ook met een spiegel kunt doen. Dat is spannend! Ook bedenken we hoe we over een schutting kunnen komen door kosteloos materiaal te gebruiken. Komt u eens kijken welke oplossingen wij hebben bedacht?
  • We maken papieren vliegtuigen en onderzoeken welk vliegtuig het verste vliegt. We meten dit en bedenken waarom het ene vliegtuig verder komt dan het andere vliegtuig.

Wat beleven we met Zoem de bij?
We doen samen met Zoem een vliegtuig na: v, v, v. Als je /v/ zegt voel je je lippen trillen. We kijken bij elkaar en in de spiegel om te zien wat er met je lippen gebeurt. Je voelt de /v/ trillen in je keel en je bovenste tanden steunen op je onderlip. Als je hard blaast dan voel je de lucht tussen je lippen door naar buiten stromen: v, v, v, net als een vliegtuig!

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

Een kijkje in de groep

  • We bouwen zelf hutten. Komt u eens kijken wat we gemaakt hebben?
  • In de ontdekhoek experimenteren we met spiegels. Hoe kunnen we om een hoek kijken of ergens overheen? Uw kind wil het u vast eens laten   zien.
  • We maken allemaal werkjes die met dit thema te maken hebben. Kijk u gerust rond.

 Samen praten

  • Ga in huis op zoek naar een voorwerp of apparaat dat uw kind niet kent. Laat uw kind fantaseren over deze uitvinding. Waarvoor is het gemaakt? Wat kun je ermee doen? Hoe zou deze uitvinding heten? Vertel tot slot wat het is en laat zien hoe u het gebruikt. Vinden jullie het een slimme uitvinding? Geef uw kind de ruimte om te praten. Als u vragen stelt, stel dan open vragen en vragen ter verduidelijking.

Samen doen

  • Bouw samen een hut. Bedenk vooraf waar jullie de hut gaan bouwen en welke materialen er nodig zijn. Het is leuk als de hut op een plaats wordt gebouwd waar deze een tijdje kan blijven staan. Uw kind heeft er dan nog langere tijd plezier van.
  • Ga samen op pad met een spiegel. Lukt het jullie om om een hoek te kijken of over een schutting heen? Kunnen jullie ook achter de bosjes kijken? Tot hoe ver wel en wanneer word je gezien?
  • Maak van kosteloos materiaal een vliegtuig. Lukt het om het vliegtuig te laten vliegen? Wat moet je daarvoor doen?